Tenanglah...

hati harus tenang....jiwa perlu senang....walau hanya tinggal kenangan...dalam hati masih mampu tersenyum riang..jangan ada pilu..apatah lagi sendu...bila rindu datang bertandang..doa indah sudilah mengundang...takkan pernah rasa kesal..takkan pula rasa sedih ......dah memang sebegitu sedari asal....takkan mungkin jiwa letih....

Tuesday, January 17, 2012

syukur atas nikmat tuhan..


Assalamualaikum...
Dengan nama ALLAh yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

azam tahun baru.. nanti di setiap entry kan aku mulakan dgn kalimah suci itu... :-)

Cuaca di malaysia sejak akhir 2 ini agak panas..ini membuatkan aku kurang dapat tidur lena di waktu malam.. jadi makin menjadi2 lah imsomnia aku ini.. adehhh.... aircond kat bilik ni lak tetiba je rosak x leh guna.. aduhai... sabo jeklah... semakin byk dugaan , tu tanda kita sedang dlm perhatian tuhan... betul x? hehe...so apa lagi.. syukur lah kerna masih lagi punya tempat berteduh.. ALHAMDULILLAH. ... :)..

Apa yg sebenarnya yg aku nak cerita nih.. adoiii ni lah panas nyer pasal..hehe..

bercerita ttg panas nih.. teringat aku pengalaman masa duduk kat asrama masa sekolah menengah dulu...sekolah aku dulu sgt berdekatan dgn logi penapisan minyak PETRONAS... so fhm2 lah..  mmg panaslah keadaan kat situ.... tapi bilik2 asrama kami tidak mempunyai kipas angin langsung....maklumlah sekolah agama rakyat... jd segala kemudahan mmg agak terhad.. air pun kami kene pam dari perigi ... walaupun kehidupan aku dan kawan kat sana agak sederhana namun kami redha.. xda langsung rungutan panas lah, apa lah... mungkin masa tuh niat nak mencari ilmu tu ikhlas.. jadi Allah permudahkan..

Teringat satu ketika musim panas, seluruh negeri MELAKA di landa kemarau , kering... semua perigi air dari k wsn2 yg berdekatan kering.. tetapi perigi di tempat kami langsung tidak kering... malahan beberapa trak ASKAR dari KEM TERENDAK dtg ke sekolah kami mengambil air dari perigi itu , dan Maha suci ALLAH perigi itu masih lagi tidak kering.. tu lah kuasa tuhan namanya...  bila kita berada di dalam lingkungan org2 yang beriman.. kita akan sentiasa di bawah lindungan rahmat TUHAN.. subhanallah..

Bila teringat balik hati jadi sebak.. mengenang keadaan aku sekarang ini...baru panas sikit dah merungut , Masyaallah.. seandainya aku di beri peluang untuk berada disana lagi..melalui hari2 mendatangku xkan aku lepaskan peluang itu..semoga allah jadi kan aku hambanya yang lebih bersyukur..  amin..

WALLAHUA'LAM






No comments: