Tenanglah...

hati harus tenang....jiwa perlu senang....walau hanya tinggal kenangan...dalam hati masih mampu tersenyum riang..jangan ada pilu..apatah lagi sendu...bila rindu datang bertandang..doa indah sudilah mengundang...takkan pernah rasa kesal..takkan pula rasa sedih ......dah memang sebegitu sedari asal....takkan mungkin jiwa letih....

Sunday, January 16, 2011

Maha Suci Allah....

assalamualaikum..

aku ingin berkonngsi pengalaman menghadiri satu temuduga yang benar2 meninggalkan kesan pada diri ku... dari awal aku bercakap dgn tuan punya premis di talifon hati ku benar2 terasa sedikit kelainan.. ini bukan kali pertama aku menghadiri temuduga tetapi kali ini mmg jauh berbeza dari yang sebelum2 ini.. maha suci allah.. kata tuan punya premis ini .. beliau mahu kan seorg muslim yang solat 5 waktu sebagai calon utama untuk jawatan ini... aku begitu tertarik dgn jawatan ini.. malah jawatan ini penah aku pengang bertahun2 di beberapa tempat yang penah aku berkhidmat..

aku diminta untuk hadir temuduga pada jam 3 pm , alhamdulillah adik aku sudi menghantar aku kesana.. mmg berdebar2 di hati ini.. tapi aku cuba sembunyi kan perasaan ini dgn membuat lawak dan berbual dgn adik ku.... jam 2.30pm aku kluar rumah syukur dlm 2.55 pm aku benar2 sampai di hadapan pintu tempat tersebut...

setelah memberi salam , aku di sambut oleh seorng wanita di hadapan pintu dgn senyuman yg cukup manis.. beliau menjemputku masuk kedalam ... beliau berkata dgn nada lembut.. cik kamariah sila naik ke tingkat satu untuk sesi temuduga...

kaki ku melangkan dgn penuh debaran ke tingkat 1.. sampai saja aku di smbut dgn syuman oleh 2 org, 1 org llki dan 1 org perempuan .. dan kelihatan 4 org wanita lg yg juga hadir dgn niat yang sama ... aku diminta duduk dan di hulurkan borang untuk aku isi... aku tanpa berlengah lagi memgisi borang yang di beri... aku isi dan selak satu persatu... tgn ku terhenti di muka surat yang terakhir...

antara soalan yang di tulis di situ...

1) can u read n write syahadah ? al fatihah ? doa qunud ?

2) do you know who is khalifah allah..?

dan beberapa soalan lain.. syukur alhamdulillah.. aku blh menjawab nya...

selesai saja aku menulis.. aku menyerahkan borang tersebut kpd org yg bakal menemuduga aku(lbh mudah aku memberi nama padanya.. sbgai pn ani dan en ali )... beberapa minit kemudian sesi temuduga pun bermula... kata puan ani hari ini kita adakan temuduga secara rambang .. maksudnya terbuka.. gruping... so ramai2 lah..
sesi temuduga ber mula dgn taaruf atau di panggil memperkenalkan diri.. setiap org di minta memperkenalkan diri... tiba giliran aku.. aku memperkenal kan diri dan bercerita sdikit ttg pengalaman dan sedikit latar belakang pendidikan.. trs diikukti dgn calon2 yg lain.. terasa diri ini kecil sbnrnya..yg dtg semua nya hebat.. ada yang sampai punya degree.. terfikir seketika di dlm fikiran ini.. urmm org ada degree juga memeohon untuk jawatan kecil ini.. hurmm mampukah aku bersaing... setelah selesai sesi pengenalan penemuduga itu memberi sedikit ucapan dia mengulas ttg setiap apa yg telah kami perkenalkan.. katanya dari segi pengalaman mmg aku yg paling berpengalaman.. tersyum sndiri aku.. tpi ini bukan bermakna aku bakal mendapat jawatan ini.. masih ade ujian yg bakal kami jalani slps ini....

sesi kedua dimulakaan... kali ini yang benar membuat hati aku tersentuh...
kami diminta membaca syahadah.. al fatihah dan doa qunud. syukur alhamdulillah kesemuanya dapat aku baca dgn baik termasuk calon2 yang lain.. sampai kesoalan yang seterusnya ini...

" adakan anda semua sedar setiap kali kita menunaikan solat.. kita akan membuat permintaan dan doa kpd allah setiap kali kita duduk di antara dua sujud .... apakan permintaan yang kita buat itu..??!! "... tanya pn ani pada kami berlima.. kali senyap seketika... maha suci allah .. tersentuh didalam hati ku... selama ini aku solat tetapi aku x pernah kisah apakah maksud ayat2 didalam solat... aku cuma mengahfal ayat2 tersebut dan membaca pada setiap kali solat.. ya allah hamba mu ini terlalu lemah sehingga menyembah kan sesuatu tanpa aku sadari apa yang aku minta.....

pn ani menyambung lagi... "kita semua solat ttpi kita tidak tahu apa yg kita baca sbnrnya.. jagi bagaimana kita mahu mendidik anak 2 menjadi khalifah allah yang benar2 sempurna.." dalam diam air mata ku menitis...aku tidak terasa dgn kata2 pn ani ttpi aku terasa kerana selama ini aku alpa dan tidak pernah memikirkan semua in.... " x mengapa lah. balik ini anda semua baca dan hayati lah makna dan ayat2 didalam solat.. semoga kita semua bakal menjadi seorg muslimah dan hamba tuhan yg benar2 ikhlas padanya... setiap perbuatan kita pekerjaan kita semuanya adalah diatas ketentuan allah... dia juga yg menentukan segala rezeki , jodoh dan juga maut buat kita... sbagai hamba tuhan kita perlu benar ikhlas melakukan segala kerja.. solat dan segalanya kerana allah... biar gaji kita sikit.. tetapi semua nya halal dan kerana allah ..insyaallah semuanya pasti akan cukup jika kita bnr lakukan kerana allah."... termenunga kau lagi.. dulu masa habis sekolah.. aku kerja dgn gaji rm 450..cukup untuk aku bantu keluarga ketikan itu.. sdg kan waktu itu keluarga ku benar2 sdg didalam masaalah.. syukur semuanya cukup.. tetapi kblgan ini aku kerka dgn gaji yang lbh byk malah berganda dari yg dulu ttp tdk cukup sdg kan keluarga ku ketika ini sudah pun stabil.....dalam dia m aku setuju dgn apa yg pn ani katakan sbntar td...

hati ku berkata lagi....
ya allah.. ini bukan temuduga sbnrnya.. mereka berdua adalah hamba mu yg kau utuskan supaya memberi sdikit petunjuk buat ku yg sbnrnya telah jauh dari landasan mu... aku berssyukur kerna di beri kesedaran dlm kala aku benar2 memerlukan bimbingan dari mu...

temuduga berjalan dgn baik sehingga ke hujungnya... kami di beritahu aleh enc ali dan pn ani.." anda semua adalah diantara calon2 yang sungguh baik dan kami sdri sukar untuk membuat keputusan, ttpi dalam masa 1 mgg anda akan di panggil semula untuk sesi temuduga kali yang kedua...".. dan akhirnya kami bersurai... di dalam hati ini...
aku mmg mengharap mendapat jawatan ini ttpi jika ini bukan rezeki ku.. aku redha... dan aku bersyukur dlm sesi temuduga ini aku di beri byk kesedaran dan ini adalah pengalaman yang tidak dapat aku lupakan dan iyanya amat berharga ....





pic before p interview...sempat lagi amik pic...

No comments: