Tenanglah...

hati harus tenang....jiwa perlu senang....walau hanya tinggal kenangan...dalam hati masih mampu tersenyum riang..jangan ada pilu..apatah lagi sendu...bila rindu datang bertandang..doa indah sudilah mengundang...takkan pernah rasa kesal..takkan pula rasa sedih ......dah memang sebegitu sedari asal....takkan mungkin jiwa letih....

Monday, December 22, 2008

menanti sebuah kepastian......


Seharian saya merasa sedikit resah dengan apa yang berlaku. Minda saya masih berfikir fikir mencari jawapan bagi semua permasalahan yang sedang melanda diri. Waktu terus berlalu dari pagi dan kemudian menginjak malam. Tiada teman untuk diajak berbicara tentang keadaan diri. Hanya pada Dia dapat disandarkan segala pengharapan yang terbuku di hati.



Sesungguhnya hati ini perlukan pembimbing. Hati ini perlu diisi. Saat menulis catatan ini sepanjang hari ini sudah beberapa kali lembaran kitab suci saya buka dan baca berselang jam. Terasa diri ini amat jauh dariNya di saat ini. Adakah ini Cuma perasaan yang bermain main di dalam hati atau saya saja yang merasa jauh dariNya? Selangkah saya mendekati seribu langkah Dia menghampiri….




Sebenarnya keputusan ini amat berat untuk diambil tetapi apakan daya saya sebagai seorang insan yang lemah dan hina di sisi Tuhan.tiada berdaya untuk melakukan sesuatu di luar kemampuan. Sesungguhnya dengan keputusan ini saya akan merasakan lebih tenang dan aman. Saya tidak mampu memberikan sesuatu di luar kemampuan saya dan kata kata itu yang menyedarkan saya bahwa saya terpaksa mengambil keputusan ini.


Memilih yang terbaik di dalam hidup saya sebagai seorang hamba Allah yang dhaif…

Doalah kekuatan untuk saya terus berjuang dalam kehidupan. Mengharungi segala kepahitan yang tidak prnah terlintas di hati ingin dikongsikan dengan sesiapa. Mungkin kadangkala memendam perasaan itu tidak baik untuk kesihatan jiwa tetapi kadangkala itulah yang terbaik. Diam dari berkata kata. Mungkin kata kata yang kita keluarkan akan bisa menyingggung orang lain. Siapa tahu.




Kata kata ini lahir dari hati saya. Semoga pilihan ini memberikan manfaat buat diri saya. Doakan agar saya dikuatkan semangat dalam menghadapi keadaan ini. Kali terakhir mengeluarkan air mata? Malam semalam. Entah mengapa terasa air mata ini tidak dapat ditahan tahan lagi. Diri yang sudah nyata tidak sempurna ini menangis akhirnya. Menangis dan mengharap padaNya. Ombak itu datang dan pergi. Begitu juga perasaan kesedihan.




Kala sedih kadangkala kita terasa kosong. Walaupun berada di tengah ramai.. kita terasa tiada ertinya. Hati menjadi mudah terusik walaupun dengan hanya sedikit gurauan. Gurauan seminit dua boleh bertukar menjadi tangisan yang tidak henti untuk beberapa ketika. Tetapi seandainya ini terjadi lagi, didoakan agar hati ini dipenuhkan dengan ingatan padaNya. Itu adalah ubat yang terbaik bagi kekosongan jiwa.




Hari hari yang berlalu selepas ini pasti akan terasa perubahannya kesan tindakan dan keputusan kita. Sebagai manusia yang telah diberikan akal, saya juga harus bersiap sedia untuk keadaan itu. Dibenci, tidak disukai, berhadapan dengan ketidakikhlasan, atau mungkin ditinggalkan insan yang berdekatan dengan diri. Tetapi itulah hakikat kehidupan yang terpaksa dilalui selepas ini. Semoga Allah memberikan jawapan di atas rayuan hati saya…. Saya masih menanti jawapan itu. Andainya keputusan ini benar, maka saya amat bersyukur. Jika tidak, pasti Allah akan memberikan tanda….


Dan saya amat mengharapkan kepastian itu…

No comments: